Wie denkt dat hij het draaksteken in Beesel in een eerdere editie ‘wel gezien heeft’, heeft het mis. De uitvoering van 2016 is namelijk zowel qua inhoud als qua vorm vernieuwend te noemen. De verhaallijnen zijn in een nieuw jasje gestoken, waardoor de theaterproductie weer een nieuwe dimensie krijgt. Ook het decor is compleet anders opgezet, waardoor toeschouwers veel meer bij het spel worden betrokken.
De Maastrichtse regisseur Jolanda Jonkers heeft samen met de commissie Spel & Regie een eigen versie van de oeroude legende geschreven. Natuurlijk blijft het verhaal van de overwinning van het goede op het kwade, oftewel Sint Joris die de draak steekt, overeind. De manier waarop het verhaal wordt gebracht, heeft echter andere nuances ten opzichte van voorgaande edities. Het meest opvallend daarin is de rol van de ridder Joris.
“Het viel me op dat de held van het verhaal, Sint Joris, in de vorige edities feitelijk maar een bijrol had”, vertelt Jolanda Jonkers, die samen met Frank Rous – zelf afkomstig uit Beesel – het Draaksteken regisseert. “Hij kwam pas vrij laat in beeld als een buitenstaander. In het nieuwe script speelt Joris een hoofdrol. We leren hem al kennen als een jongen van een jaar of 14. Nadat hij een tijdlang verdwijnt uit het dorp, komt hij de dorpelingen waarschuwen voor de draak. Hij wordt weggehoond door de dorpsleider, maar hij is het uiteindelijk die de redding moet brengen.” In dat opzicht is het Draaksteken zeker de moeite van het bezoeken waard. “Mensen die het Draaksteken in eerdere edities hebben gezien, zullen weer worden verrast. Dat is ook de kracht van deze zeven jaarlijkse traditie: elke keer wordt gezorgd voor vernieuwing en wordt de eigen visie van de regisseur erin verwerkt.”
Arena
Hoewel het een historische theatervoorstelling betreft, is de productie en techniek achter de schermen zeker niet middeleeuws. De nieuwste theatertechnieken worden toegepast. Ook het geluidssysteem is ‘state of the art’. De meest opvallende wijziging is het decor. Edwin van Herten, commissievoorzitter Decor vertelt: “De tribunes staan tegenover elkaar opgesteld, aan weerszijden van het speelterrein. Doordat de uiteindes worden gesloten door aan één zijde een enorm kasteel en de andere zijde een dorp, wordt een arena gecreëerd. Daardoor voelen toeschouwers zich een onderdeel van de voorstelling en worden zij meegezogen in het gevecht tussen goed en kwaad. Door een hogere opstelling van de tribunes kijken de toeschouwers als het ware op het spel en kunnen zij hierdoor het massaspektakel beter overzien en beleven.”
Bouwen
De komende weken wordt hard gewerkt op het speelterrein. De eerste contouren van het kasteel zijn al zichtbaar. Vanaf begin juli verrijst ook een middeleeuws dorp, met een tiental houten huisjes. Alles wordt gerealiseerd door vrijwilligers. “Al met al zijn er een paar honderd mensen achter de schermen aan het werk om van het Draaksteken 2016 een succes te maken, naast de vierhonderd acteurs die op het veld zelf te vinden zijn”, licht voorzitter Hans van Kruchten toe. “Zo’n beetje iedereen in Beesel is in meer of mindere mate bij het Draaksteken betrokken. Dat maakt het zo uniek. Als voorzitter ben ik trots op deze betrokkenheid. Iedereen gaat er voor honderd procent voor. Hopelijk worden we beloond met zes uitverkochte voorstellingen. Dat hebben de mensen die hieraan meewerken zeker verdiend! En vergeet niet: de volgende editie is pas weer in 2023…”
Op www.draaksteken.nl is alle informatie over het Draaksteken te vinden.