Voor mij begon het Draaksteken 2023 avontuur in het voorjaar van 2021. Samen met de drie regisseurs spraken we een avond over het script, hoe de opzet van het Draaksteken 2023 anders is dan andere edities en hoe belangrijk de muziek hierbij is.
“Draaksteken is van Beesel, voor Beesel en door Beesel”
Dat was een opmerking die me vooral bij bleef na afloop.
Beesel… Beesel… Grappig, de naam Beesel bestaat bijna allemaal uit muziek noten: B – E – Es – E en met de L heb ik een verwijzing naar Leitmotiv gemaakt, een terugkerend thema in de muziek. Wat zou het gaaf zijn wanneer de muziek voor het Draaksteken letterlijk uit het woord Beesel zou komen, dacht ik bij mezelf. Ik ben daarom een aantal melodieën gaan uitwerken, gebaseerd op emoties/gebeurtenissen, waarvan ik dacht dat ze op enig moment wel in het Draaksteken voor zouden gaan komen. Denk hierbij aan: verdriet, oorlog, vrolijkheid, ontwaken van een dorp etc. Al deze melodieën beginnen daadwerkelijk met B – E – Es – E maar allen in een compleet andere vorm.
Aangevuld met enkele videobeelden om de sfeer beter neer te zetten, heb ik een presentatie gemaakt en naar de regisseurs gestuurd. Ze waren dolenthousiast en vanaf dat moment was het duidelijk dat ik de muziek zou gaan componeren voor Draaksteken 2023.
Enkele fragmenten uit mijn muziekpresentatie zijn gebruikt tijdens de Draaksteken Presentatie afgelopen jaar op de Markt in Beesel. Aan de hand van de geluiden die ik om me heen hoorde, concludeerde ik dat de melodieën in goede aarde vielen, dus vol goede moed keek ik ernaar uit om daadwerkelijk te beginnen.
Sinds het voorjaar van 2022 ben ik inmiddels bezig om de verschillende scenes te voorzien van muziek, soms zijn het soundscapes (zogenaamde achtergrond geluiden om de sfeer te versterken), maar soms zijn het ook liedjes en terugkerende melodieën die terug gaan komen gedurende het verhaal.
Benieuwd naar hoe ik hierin te werk ga? Meer hierover in een volgende column.
Met muzikale groet,
Jeroen Hendrix